مسائل مرتبط با جمعیت شناسی می‌تواند ارتباط بین آلودگی هوا و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را توضیح دهد

30 ژوئن 2017- محققان می‌گویند: محلی که افراد در آن زندگی می‌کنند و درآمد آنها می‌تواند ارتباط بین آلودگی هوا و دیابت نوع 2 را توضیح دهد.

ارتباط آلودگی هوا با افزایش میزان ابتلا به دیابت نوع 2 از مدتها پیش مشخص شده است، اما دانشمندان هنوز علت این ارتباط را مشخص نکرده اند.

یک تیم از محققان دانشگاه Leicester، اطلاعات بخشی از مطالعه‌ی CHAMPIONS را که در آن غربالگری دیابت بر روی 10443 نفر انجام شده بود، بررسی کردند.

در این مطالعه قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در طی سه سال ارزیابی گردید، همچنین آزمایش تحمل گلوکز خوراکی (OGTT)، عوامل جمعیت شناختی مانند سن، جنسیت، قومیت و عوامل شیوه‌ی زندگی مانند BMI و فعالیت فیزیکی بررسی شد. نتایج این بررسی‌ها نشان داد که نه تنها آلودگی هوا با افزایش میزان ابتلا به دیابت ارتباط دارد، بلکه عوامل جمعیت شناختی به شدت ارتباط بین آلودگی‌ هوا و دیابت نوع 2 را توضیح می‌دهند.

دکتر Donovan، رهبر مطالعه‌ی CHAMPIONS گفت: درحالیکه نتایج اولیه بیانگر ارتباط بین آلودگی هوا و ذرات موجود درهوا با دیابت نوع 2 بود، اما هنگامیگه اثرات عوامل شیوه‌ی زندگی و جمعیت شناختی در نظر گرفته شد و با توجه به اندازه‌ی محدود نمونه‌ها، شواهد ارتباط مستقیم دیابت با آلودگی هوا غیر قاطع گردید.

 یکی از نویسندگان این مقاله پرفسور Roland Leigh گفت: ما می‌دانیم که آلودگی هوا، بزرگترین خطر بهداشت محیط زیست در جهان است که 92 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب بروز 3 میلیون مرگ در سال می‌شود و شواهد نشان می‌دهد که ممکن است سبب افزایش دیابت نوع 2 شود، با این وجود، همچنان با تحقیقات بسیار دقیق در زمینه‌ی کیفیت هوا برای حذف عوامل مواجهه ی دراز مدت بالقوه مرتبط، ادامه خواهیم داد. به عنوان نوآوران در نظارت بر کیفیت هوا، دانشگاه لستر و EarthSense نقشی اساسی در درک ارتباط پیچیده‌ی آلودگی هوا و سلامت داشته اند. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی Environment International منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/demographic-issues-could-explain-link-between-air-pollution-and-type-2-diabetes-risk-94283899.html